Thursday, March 02, 2006

Yoga Vidya Dham, Nasik : part II




De eerste 3 weken van de cursus zijn alweer voorbij. De eerste week was heel relax, maar de 2de en 3de week waren toch anders. De avondsessie yoga werd vervangen door "microlessons", dat betekent dat wij zelf telkens voor een aantal minuten moesten lesgeven, want uiteindelijk is dit een yoga teachertraining. En dus moesten we ons elke dag hiervoor voorbereiden, en we hebben ook een aantal examens gehad over de theorie. Het valt allemaal nog wel mee want het waren maar open boek examens, maar toch...
En vorige vrijdag op onze vrije dag hadden we de mogelijkheid om een "Mastercleansing" te doen, dat komt er eigenlijk op neer dat je heel veel glazen water met citroensap en zout drinkt en per glas dat je drinkt moet je een hele reeks oefeningen doen die de stoelgang bevorderen zodat alles er vanonder uit komt en je blijft 't doen tot er zuiver water uitkomt, want dan is je volledig spijsverteringssysteem proper. Ik heb in totaal 18 glazen gedronken, en 't duurde tot 't 12de glas eer ik voor de eerste keer naar 't toilet moest. Ik dacht echt dat ik ging ontploffen! Alles bij mekaar heeft 't ongeveer 2 uur geduurd en daarna hebben we 't voor de rest van de dag heel kalm gedaan. De eerste dag erna voelde ik me supergoed. Maar de 2de dag heb ik hele zware krampen en zware diaree gekregen. Ik weet niet of 't direct een gevolg van de mastercleansing is, maar 't zou kunnen dat je vlak erna nog wat gevoeliger bent en je sneller kans hebt om ziek te worden. Maar ze hebben me goed verzorgd in de ashram, en na 2 dagen was ik weer helemaal beter.
En vandaag hebben we weer een dagske vrij. Volgende week zal nog interessant worden. We hebben nog enkele examens en we zullen ook voor 't eerst een volledig uur moeten lesgeven. En de 6de en 7de maart komt er een heel belangrijke Swami, Swami Niranjanananda Saraswati op bezoek in de Ashram. Hij is 't hoofd va de Yoga university in Bihar. Er zullen meer dan 1000 mensen naar de ashram komen om zijn lezingen te volgen, 't is een soort van teachercongress en 't is niet voor ons bedoeld, maar misschien gaat hij een speciale lezing voor ons geven. Ondertussen zijn ze keihard aan 't werken om alles klaar te krijgen voor zijn bezoek. Ze zijn nog een nieuwe yogahal, enkele huizen en een weg aan 't aanleggen, en er is nog heel veel werk. Ik ben benieuwd of 't af zal zijn.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home